Τρίτη 5 Ιανουαρίου 2010

Δρ. Κοντέρχ: Καταλανός καθηγητής λάτρης των αρχαίων ελληνικών στη Σκωτία


Δρ Χουάν Κοντέρχ -ι- Σάντσο. Καταλανός. Καθηγητής αρχαίων ελληνικών και λατινικών στο Πανεπιστήμιο St. Andrews της Σκωτίας. Έχει διδάξει και στην Οξφόρδη. Οι δύο μεγάλες αγάπες της ζωής του έχουν άμεση σχέση με την Ελλάδα. Αφενός είναι μαραθωνοδρόμος. Το 2010 φιλοδοξεί να τρέξει τον κλασικό μαραθώνιο στην Αθήνα στο πλαίσιο του εορτασμού της επετείου των 2.500 χρόνων από τη Μάχη του Μαραθώνα (490 π.Χ.). Αφετέρου είναι ο δημιουργός της ιστοσελίδας http://www.akwn.net/, όπου ο επισκέπτης μπορεί να διαβάσει ειδήσεις απ' όλον τον κόσμο γραμμένες σε άψογα (αρχαία) ελληνικά, στην αττική διάλεκτο. Ο Δρ Κοντέρχ εντυπωσιάζει τον συνομιλητή του με την ωριμότητα της σκέψης του και με τον αφιλοκερδή χαρακτήρα της προσπάθειάς του. Στη συνέντευξη που παραχώρησε στην «Espresso της Κυριακής» (μέσω email) ξεκαθαρίζει ότι δεν θέλει βοήθεια, ούτε χρήματα για το αρχαιοελληνικό ειδησεογραφικό site που έχει δημιουργήσει! Ευτυχώς (για πολλούς) δεν ζει στην Ελλάδα. Θα είχε... χαλάσει την πιάτσα, όπου βρίθουν οι ειδικοί λογαριασμοί, οι κοινωνίες της πληροφορίας και τα δισεκατομμύρια ευρώ που εκτοξεύονται από το κράτος και βρίσκουν κατακέφαλα ανυποψίαστους διαχειριστές αντίστοιχων προγραμμάτων...
Πολιτισμός - πρότυπο ζωής
Ο Δρ Κοντέρχ συνδέθηκε με τα αρχαία ελληνικά στο γυμνάσιο: «Παρακολούθησα μαθήματα λατινικών, μου άρεσαν πάρα πολύ και είχα την ευκαιρία να παρακολουθήσω μαθήματα και αρχαίων ελληνικών. Είναι προφανές ότι μου άρεσαν πολύ! Έτσι συνέχισα. Και οι δύο γονείς μου είναι γιατροί. Δεν ακολούθησα το επάγγελμά τους αλλά εκείνοι μου μετέδωσαν την αγάπη για τη γνώση και τον πολιτισμό». Θεωρεί ότι κάθε αρχαίος πολιτισμός έχει πολλά να προσφέρει, αλλά «αυτό το ιδιαίτερο χαρακτηριστικό, το να αποτελεί πρότυπο ζωής είναι περισσότερο εμφανές και υπαρκτό στον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό παρά στους άλλους. Τα αρχαία ελληνικά ήταν η πρώτη ύλη παραγωγής μιας υπέροχης λογοτεχνίας». Η οικογένειά του δεν τον επηρέασε στη δημιουργία της ιστοσελίδας του: «Συζήτησα τα σχέδιά μου με τους δικούς μου ανθρώπους, όπως σχολιάζω όλα τα άλλα θέματα που με απασχολούν. Το βρήκαν καλή ιδέα. Καμιά άλλη επιρροή δεν μου άσκησαν».
«Δεν χρειάζομαι χρήματα»
Η περιπέτεια του http://www.akwn.net/ ξεκίνησε πριν από οκτώ χρόνια, όταν ζούσε ακόμα στη Βαρκελώνη. «Αν είχα βοήθεια στο έργο μου; Όχι. Πάντοτε προσφέρω τη δυνατότητα να στείλει κάποιος μια είδηση γραμμένη στην αρχαία ελληνική και εγώ θα την ανεβάσω στο site μου. Όμως, στα οκτώ χρόνια που πέρασαν από την ίδρυση του http://www.akwn.net/ μόνον ένας έστειλε ένα άρθρο, μια είδηση. Οπαδοί της προσπάθειας υπάρχουν αρκετοί. Από καιρού εις καιρόν λάμβανα ηλεκτρονικές επιστολές που έλεγαν "ωραία η ιστοσελίδα σας, είναι καλή ιδέα" κ.λπ.». Άραγε, ο Δρ Κοντέρχ χρειάζεται βοήθεια; Κονδύλια μήπως; Η πρόσφατη πραγματικότητα (και το ημεδαπό έθος) θα μας υποδείκνυαν ότι για κάτι τέτοιο απαιτούνται εκατομμύρια. Εκείνος διαφωνεί: «Δεν λαμβάνω οικονομική υποστήριξη γι' αυτό που κάνω. Ούτε χρειάζομαι, αφού δεν έχει κόστος. Απλώς πληκτρολογώ το κείμενο στον υπολογιστή μου και το ανεβάζω. Δεν χρειάζομαι τίποτε άλλο. Ακόμα κι αν κάποιος αποφάσιζε να μου δώσει χρήματα και με... διέταζε να τα επενδύσω στο web site, δεν θα ήξερα τι να τα κάνω, αφού δεν χρειάζεται να αγοράσω κάτι. Τα μοναδικά έξοδα που έπρεπε να κάνω ήταν αυτά στην αρχή της προσπάθειας, πριν από οκτώ χρόνια. Τότε δεν είχα ιδέα από υπολογιστές και έπρεπε να πληρώσω σχεδιαστή ιστοσελίδων για να φτιάξει το site και να με μάθει πώς να το διαχειρίζομαι. Ο σκοπός της ιστοσελίδας μου δεν είναι ακαδημαϊκός. Το μόνο που θέλω είναι να προσφέρω ένα μέσο εξάσκησης σ' αυτήν τη γλώσσα μέσα από το πρίσμα της επικαιρότητας. Κάτι σαν τα υπέροχα τεύχη του Αστερίξ που μεταφράστηκαν στα λατινικά και τα αρχαία ελληνικά».
Ιστορία και Μακεδονικό
Ο Χουάν Κοντέρχ δεν κρύβει τις φιλολογικές προτιμήσεις του: «Αγαπημένοι μου συγγραφείς από την κλασική Ελλάδα; Αν και λέγεται ότι ο Πλάτων είναι ο συγγραφέας που έχει γράψει τα ωραιότερα ελληνικά κείμενα, προτιμώ τον Θουκυδίδη για τον απλούστατο λόγο ότι εκείνος ήταν ιστορικός κι εγώ λατρεύω την Ιστορία». Η ενασχόλησή του με την Ιστορία φαίνεται πως δεν πήγε στράφι. Ερωτώμενος σχετικά με το Μακεδονικό απάντησε ότι δεν είναι κάτι με το οποίο είναι εξοικειωμένος διότι «δεν έχω δώσει ιδιαίτερη σημασία στον σχηματισμό των νέων κρατών που προέκυψαν έπειτα από τη διάλυση της Γιουγκοσλαβίας. Ούτε καν τα ονόματά τους δεν γνωρίζω καλά καλά». Όμως, ξεκαθαρίζει ότι «όταν στο αμφιθέατρο κάνω λόγο για "Μακεδονία", πάντοτε εννοώ το βόρειο τμήμα της Ελλάδας». «Η ζωή του μαραθωνο-δρόμου είναι μοναδική και δύσκολη» Όταν μπήκε στο πανεπιστήμιο, αυτό που σημάδεψε τη ζωή του ήταν «η ενασχόλησή μου ως δρομέας στις μεγάλες αποστάσεις. Το έναυσμα το έδωσε ο πατέρας μου, ο οποίος ήταν μαραθωνοδρόμος. Η ζωή του μαραθωνοδρόμου είναι μοναδική και δύσκολη συνάμα. Δεν περνάει ούτε ημέρα που να μη θυμάμαι τις προπονήσεις που κάναμε την περίοδο 1987-88: έγερση στις 5:40 το πρωί. Αναχώρηση στις 5:50. Συνάντηση με τους φίλους στις 6:00. Τρέξιμο στους δρόμους της Βαρκελώνης (εκτός του κέντρου για να αποφύγουμε την κίνηση) μέχρι τις 7:20, με βροχή, με κρύο, με οτιδήποτε. Τίποτε δεν μας σταματούσε. Απαιτείται τεράστια αυτοπειθαρχία για να φεύγεις από το σπίτι και να τρέχεις υπό αντίξοες καιρικές συνθήκες. Ακόμα περισσότερη αυτοπειθαρχία απαιτείται αν ξέρεις ότι δεν σε περιμένει κανείς για να αρχίσεις την προπόνηση και συνεπώς κανείς δεν πρόκειται να μάθει ποτέ αν έτρεξες το πρωί ή προτίμησες να μείνεις ξαπλωμένος στο κρεβάτι σου. Το κάνεις επειδή εσύ το επιβάλλεις στον εαυτό σου». Ο Δρ Κοντέρχ εξομολογείται ότι θα ήθελε πάρα πολύ να λάβει μέρος στον μαραθώνιο της Αθήνας που θα γίνει στην Αθήνα τον Οκτώβριο του 2010 στο πλαίσιο του εορτασμού της επετείου των 2.500 χρόνων από τη Μάχη του Μαραθώνα. Όμως, «αυτήν την περίοδο αναρρώνω από μια επέμβαση που έκανα στο γόνατο και δεν έχω ιδέα αν θα προλάβω να ξεκινήσω έγκαιρα τις προπονήσεις. Η προετοιμασία για έναν μαραθώνιο είναι απαιτητική κι εγώ ποτέ δεν αποπειρώμαι να τρέξω αν δεν έχω προετοιμαστεί όπως πρέπει επί ένα εξάμηνο τουλάχιστον».
«Το πέρυσιν απέθανεν ο Τάσσος Παπαδόπουλος...»
Αλήθεια, πώς είναι μια πρόσφατη είδηση στα αρχαία ελληνικά; Στο akwn.net διαβάζουμε για το γεγονός που συγκλόνισε την Κύπρο, την Ελλάδα και τον κόσμο γενικότερα: «Τον του Τάσσου Παπαδοπούλου νεκρόν κλέπτουσιν. Το πέρυσιν απέθανεν ο Τάσσος Παπαδόπουλος, πρότερος της Κύπρου πρόεδρος, ο δε νεκρός αυτού ετάφη εν τη της Δευτέρας νεκρόπολει, εγγύς της Νικοσίας κειμένη· προχθές δε τις τον τύμβον ανοίξας τον νεκρόν έκλεψεν. Λέγουσιν οι φύλακες ότι όστις τον τάφον ανοίξειεν ουδέν έρρηξεν, ο μεν ουν σκοπός ανατροπή ουκ ην, μόνον δε τον νεκρόν κλέψαι. Ο Τ.Π. της Κύπρου πέντε έτη ήρξεν, αυτού δε άρχοντος η χώρα εις την Ευρωπαϊκήν Ενωσιν εισέβη».
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΛΙΑΚΟΣ
“Espresso”

Δεν υπάρχουν σχόλια: