"Η μόνη κρίση που υπάρχει στην Ελλάδα είναι η κρίση του
ελληνισμού" υποστηρίζει στο βιβλίο της: "Μια Γαλλίδα για την
Ελλάδα" η διανοούμενη Σιμόν Λε Μπαρόν, εισάγοντας την ιδέα
του νεοφιλελληνισμού ως τρόπο ζωής. Στο βιβλίο της, μεταξύ άλλων,
έχει επιλέξει να παρουσιάσει 8 εν ζωή έλληνες, ανθρώπους που γνωρίζει την
πορεία τους, "οχτώ δασκάλους του εαυτού τους και του ανθρωποκεντρικού
ελληνισμού", προκειμένου να αποδείξει ότι ο ελληνισμός είναι μια ζωντανή,
διαχρονική, συγχρονική οντότητα.
Σε άπταιστα ελληνικά, η Σιμόν Λε Μπαρόν εξηγεί γιατί επέλεξε
την Ελλάδα και τον ελληνικό τρόπο ζωής, γιατί αγαπάει τους σύγχρονους έλληνες,
αλλά και γιατί νιώθει απέχθεια για την Γαλλία -όχι ως χώρα- αλλά ως ιστορία,
και τους δημιουργούς αυτής.
- Γιατί μια γαλλίδα εγκατέλειψε την Γαλλία και ήρθε να
μείνει στην Ελλάδα;
- Και γιατί όχι; Γιατί να φαίνεται νορμάλ να εγκαταλείψει
την Ελλάδα ένας Έλληνας κι όχι μια Γαλλίδα να εγκαταλείψει τη Γαλλία; Απαντώ
μόνιμα: εσείς οι Έλληνες έχετε για τη Γαλλία και τους Γάλλους μια πολύ
ρομαντική ιδέα. Το σαβουάρ βιβρ, η λογοτεχνία, ο πολιτισμός τελείωσαν εδώ και
50 χρόνια. Σοβαρές γαλλικές στατιστικές λένε ότι 60% των Γάλλων που φεύγουν από
τη Γαλλία για το εξωτερικό, δεν θέλουν να επιστρέψουν. Ποτέ. Ενώ ξέρουμε ότι
για τους Έλληνες της διασποράς είναι ακριβώς το αντίθετο. Θεωρώ τη Γαλλία μια
από τις πιο ωραίες χώρες στον κόσμο. Ένα γαλλικό περιοδικό - γεγονός που μας
δείχνει τουλάχιστον ότι έχουν αυτοσαρκασμό - γράφει ότι ο γαλλικός λαός
θεωρείται πιο αντιπαθητικός στον κόσμο. Προτίμησα την ελληνική ανθρωπιά. Αυτό
είναι το δικό σας σαβουάρ βιβρ.
- Γιατί γράψατε αυτό το βιβλίο; Ποιο είναι το κεντρικό
μήνυμά του και σε ποιον απευθύνεται;
- Τελικά, μπορώ να πω ότι σχεδόν «αναγκάστηκα» να το γράψω.
Στην αρχή ήθελα να γράψω το "Νέοφιλελληνισμό", απλώς. Όταν ήρθα στην
Ελλάδα και διαπίστωσα ότι οι Έλληνες κάνανε λάθος στην κρίση, θεώρησα χρέος μου
να τους δώσω την άποψη μιας Γαλλίδας που έρχεται από το μέτωπο. Το όπλο μου: η
γνώση της ελληνικής γλώσσας. Εσείς οι Έλληνες μαθαίνετε όλες τις γλώσσες, κι
αυτό φαίνεται νορμάλ στους ξένους. Πόσοι ξένοι είμαστε που γνωρίζουμε τη
δημοτική; Πολύ λίγοι υποθέτω. Οι ξένοι ξέρουν τα αρχαία, οι περίφημοι
Ελληνιστές… Και για αυτούς ο ελληνισμός περιορίζεται στην αρχαία Ελλάδα. Το
μήνυμα αυτού του βιβλίου: ο ελληνισμός συνεχίζεται! Η μόνη κρίση που υπάρχει
στην Ελλάδα είναι η κρίση του ελληνισμού. Και τι είναι ελληνισμός; Η ιστορία
της ελληνικής γλώσσας/σκέψης. Αυτό το βιβλίο δεν απευθύνεται μόνο στους
Έλληνες. Είναι μια φωνή που υψώνεται μέσα στην έρημο της ατομικιστικής ανθρωπότητας
του 21του αιώνα.
- Στο βιβλίο σας, διακρίνεται και μια ένταση εναντίον της
Γαλλίας. Γιατί;
- Η λέξη «ένταση» δεν είναι αρκετά δυνατή. Νιώθω απέχθεια,
όχι για τη Γαλλία σαν χώρα αλλά για την ιστορία της και για αυτούς που την
δημιούργησαν και συνεχίζουν. Υπάρχει η ιστορία που μαθαίνουμε στο σχολείο και
αυτή που ανακαλύπτει εκείνος που διψάει για αλήθεια. Επέλεξα τη δεύτερη οδό κι
αυτό που ανακάλυψα δεν είναι ωραίο: μια ιστορία βασιλιάδων, προδοτών,
δολοφονιών, μοιχαλίδων, πλούσιων που υποδουλώνουν ένα ολόκληρο λαό επί αιώνες.
Η επανάστασή; ποια επανάστασή; αυτή που έκαναν ευγενείς, διανοούμενοι και
μασόνοι; Η διακήρυξη των δικαιωμάτων του ανθρώπου; Αυτοί τη διακήρυξή την
συνέταξαν οι λεγόμενοι διανοούμενοι «επαναστάτες» με στόχο την ατομική ελευθερία
του ανθρώπου, όχι την καθολική ελευθερία των ανθρώπων. Ο λαός ήταν
αγράμματος. Σήμερα οι πολιτικοί πήραν τη θέση των βασιλιάδων. Η Γαλλία είναι η
πιο ακριβή χώρα στον κόσμο για τα ακίνητα. Οι εκατομμύρια φτωχοί έχουν το
δικαίωμα να σιωπούν. Δεν είναι κρίση, είναι κόλαση.
- Λέτε στο βιβλίο σας ότι αν η ανθρωπότητα αγάπησε τον
Ελληνισμό και τους αρχαίους έλληνες, εσείς αγαπάτε τους σημερινούς έλληνες. Για
ποιο λόγο, ειδικά σε μια περίοδο που οι έλληνες έχουν δεχτεί τόνους λάσπης;
- Οι ξένοι θαυμάζουν τους αρχαίους Έλληνες και ονομάζουν
ελληνισμό την ιστορία της αρχαίας Ελλάδας. Τους εντυπωσιάζει. Εντυπωσιάζει τους
Αμερικάνους που έχουν σαν ιστορία τη γενοκτονία των Ινδιάνων, τους Ευρωπαίους
την ιστορία των εισβολών των Βαρβάρων. Η γνώση τους για τον ελληνισμό
περιορίζεται σε δυο λέξεις: δημοκρατία και φιλοσοφία. Δηλαδή, το σύμβολο της
ειρήνης. Οπότε, τι τους νοιάζει η ιστορία των κατοχών, δικτατοριών, πόλεμων;
Όταν έρχονται στην Ελλάδα για τουρισμό, ασυνείδητα, περιμένουν να βρουν κάτω
από την Ακρόπολη φιλόσοφους με χλαμύδες στην αγορά. Όταν σας βλέπουν εσάς,
σύγχρονους Έλληνες, δεν μπορούν να παραδεχτούν ότι είσαστε απόγονοι τους διότι
τους χαλάσατε το όνειρο τους... Συνεπώς, σας μισούν. Aγαπώ την ανθρωπιά
του ελληνισμού και εσείς οι Έλληνες μου δώσατε να καταλάβω ότι στον Ελληνισμό
κυριαρχεί η ανθρωπιά. Επομένως, ναι, αγαπώ τους σύγχρονούς Έλληνες, τουλάχιστον
αυτούς που έχουν κληρονομήσει την ανθρωπιά των προγόνων τους. Αγαπώ τους
ζωντανούς, σέβομαι τους νεκρούς.
- Στο βιβλίο σας που έχει έντονα αυτοβιογραφικό χαρακτήρα,
κάνετε συχνές ιστορικές αναφορές στην πρόσφατη ιστορία του ελληνισμού από το
1821 μέχρι και σήμερα. Για ποιο λόγο;
- Θέλω να δείξω στους Έλληνες ότι υπάρχει τουλάχιστον μια
ξένη που γνωρίζει την ιστορία της Ελλάδας πέραν από την αρχαιότητα και στους
ξένους, ότι η ιστορία της Ελλάδας συνεχίζεται. Βαρέθηκα να βλέπω τους θαυμαστές
των αρχαίων - ακόμα και τους δωδεκαθεϊστές - να σβήνουν την πρόσφατη ιστορία
σας. Αφετέρου, αναφέρομαι στην ιστορία της Ελλάδας μετά το 1821, διότι ούτε η
μια ούτε η άλλη επανάσταση άλλαξε κάτι στη Γαλλία ή στην Ελλάδα. Ξέρω ότι οι
περισσότεροι Έλληνες θέλουν μια αληθινή δημοκρατία, όχι αυτή την παρωδία. Επί
της γαλλικής επανάστασης γεννηθήκαν τα κόμματα με τις έννοιες αριστερά-δεξιά.
« Να μην αφήσετε ποτέ πια τους άλλους να γράψουν την ιστορία σας αντί για
εσάς »
- Σε πολλά σημεία του βιβλίου σας, καλείτε τον κάθε έλληνα
να πάρει την κατάσταση στα χέρια του. Τι εννοείτε;
- Επανάσταση στον τρόπο ζωής, εξέγερση εναντίων των
ανθελλήνων! Ξενομανία, αμερικανισμός, ατομικισμός κυριαρχούν σήμερα στην
Ελλάδα. Αφορούν στον τρόπο ζωής. Δεν ξύπνησε μια μέρα η Ελλάδα με εκατομμύρια
αυτοκίνητα, αμερικάνικη μουσική παντού, σούπερ μάρκετ, οι γυναίκες στη δουλειά
αντί να φροντίζουν το σπίτι, τα παιδιά και τους γέρους, το εξοχικό σπίτι στο
χωριό κ.ο.κ, ενώ την παραμονή η ζωή στην Ελλάδα κυλούσε μες στην ελληνική χαρά.
Σε αυτό δεν φταίνε οι πολιτικοί, ούτε οι ξένοι, φταίνε οι Έλληνες. Στην ηλικία
των 60 ετών, έχω κάποια πείρα. Λέω πάντα ότι, εάν κανένας δεν είχε ακολουθήσει
αυτό τον ψεύτικο τρόπο ζωής, όπου μετράνε πρώτα τα περιττά, σήμερα οι Έλληνες
θα ήταν ακόμα Έλληνες, οι Γάλλοι, Γάλλοι κι οι Αμερικάνοι κάου-μπόις!
- Το κείμενό σας, το οποίο είναι έντονα γλαφυρό και
περιγραφικό και κερδίζει τον αναγνώστη, έχετε κατηγοριοποιήσει την ανθρωπότητα
με τέτοιο τρόπο που προβληματίζει για το μελλον του σύγχρονου ανθρώπου.
Προσδίδετε μια μεταφυσική διάσταση στα γεγονότα, παρόλο που εξαρχής δηλώνετε
την ταυτότητά σας ως μη θρησκευόμενο άτομο. Ασκείτε δε και έντονη κριτική στην
εκκλησία, την οποία ονομάζετε εκκλησία των πλουσίων. Θα ήθελα το επεξηγηματικό
σχόλιό σας.
- Έχω συνηθίσει να λέω ότι δε χρειάστηκα ποτέ νόμους,
πολιτικούς, θρησκεία και κληρικούς για να βρω το δρόμο της ελευθερίας και της
ευτυχίας. Αν ισχύει για μένα, ισχύει για όλους. Από τη στιγμή που οι Homo
sapiens έπαψαν να είναι νομάδες και δημιούργησαν τον πολιτισμό – πριν 17 000
χρόνια
– βρέθηκαν ασυνείδητοι άνθρωποι για να εκμεταλλευτούν και να
υποδουλώσουν την πλειοψηφία. Η ιστορία του Homo sapiens: 200 000
χρόνια. Η ιστορία της ανθρωπότητας: 3 εκατομμύρια χρόνια. Δηλαδή ο
πολιτισμένος άνθρωπος είναι νεογέννητο σε όλη αυτή την ιστορία, βρίσκεται ακόμα
σε εξέλιξη, ενώ σχεδόν όλοι νομίζουν ότι ο κύβος ερρίφθη, η παρτίδα
τελείωσε. Η ροή της ζωής… Πολιτικοί και κληρικοί είναι – παρέα – απ' αυτούς
τους ασυνείδητους. Η σημερινή πολιτική κι η σημερινή εκκλησία δεν έχουν
σχέση με την πολιτεία, ούτε με την πίστη, ούτε με τον άνθρωπο, έχουν σχέση με
το χρήμα. Αποτελούν μέσα εκμετάλλευσης και υποδούλωσης. Χρειάζεται
συνειδητοποίηση όλων των πολιτισμένων ανθρώπων.
- Σε αντίθεση με πολλούς άλλους ελληνιστές, που μυήθηκαν σ
τα κείμενα των αρχαίων ελλήνων, εσείς αντιπροτείνετε 8 σύγχρονους εν ζωή έλληνες,
τον καθένα στον τομέα του. Με ποια κριτήρια τους επιλέξατε και γιατί τους
προβάλλετε;
- Με τους 8 σύγχρονους εν ζωή Έλληνες, θέλω να αποδείξω ότι
ο ελληνισμός είναι μια ζωντανή, διαχρονική, συγχρονική οντότητα. Τους διάλεξα
απλώς, επειδή τους γνωρίζω. Έχω συνηθίσει να μιλάω για αυτά που γνωρίζω, όχι να
σκαρώνω θεωρίες χωρίς πραγματική γνώση. Το κεφάλαιο που αφορά σε αυτούς τους 8
Έλληνες έχει τίτλο « οχτώ Έλληνες, οχτώ δάσκαλοι του εαυτού τους, οχτώ
δάσκαλοι του ανθρωποκεντρικού ελληνισμού». Τι άλλο να προσθέσω; αυτός ο τίτλος
τα λέει όλα.
who is who
Γεννημένη στην BREST της Γαλλίας, σπούδασε γλωσσολογία στην
Faculté de Lettres της Rouen, First Certificate of Cambridge, Πληροφορική, και
είναι εξειδικευμένη καθηγήτρια της γαλλικής γλώσσας για τους αλλοδαπούς.
Τον Απρίλιο του 2011 απευθύνει τις ευχές της για το Πάσχα
στον ελληνικό λαό. Εκεί γεννιέται, εκ μέρους της, η ιδέα του
«Νεοφιλελληνισμού».
Το καλοκαίρι του 2012, απευθύνεται στην Ουνέσκο με αίτημα
την εγγραφή του Ελληνισμού στην παγκόσμια πολιτιστική κληρονομιά
Είναι, επίσης, μέλος της οργάνωσης Agora International
Webography για την ανάδειξη και επικαιροποίηση του έργου του Κορνήλιου
Καστοριάδη, στο Πανεπιστήμιο του Michigan.
Της Δέσποινας Συριοπούλου, Επενδυτής 18 Αυγούστου 2013.
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:ΣΙΜΟΝ ΛΕ ΜΠΑΡΟΝ:ΜΙΑ
ΓΑΛΛΙΔΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ