Τετάρτη, 19 Μαΐου 2010

Γιατί η "αντιπροσωπευτική δημοκρατία" δεν είναι δημοκρατία

"...Αν η δημοκρατική κυβέρνηση προϋποθέτει επαγρυπνούντες και θαρραλέους πολίτες, η επαγρύπνηση και το θάρρος είναι ταυτόχρονα αποτέλεσμα της δημοκρατικής διακυβέρνησης. Αρνητικά, είναι προφανές ότι ένας λαός που μεταβιβάζει διαρκώς τις εξουσίες του δε θα διδαχθεί ποτέ τις πολιτικές αρετές του θάρρους και της επαγρύπνησης που απαιτεί η δημοκρατία. Θα εκπαιδευτεί αποκλειστικά στην ευκολία της παθητικότητας και της μεταβίβασης σε άλλους. Άπαξ και τελειώσουν οι εκλογές, οι πολίτες θα σπεύσουν να επιστρέψουν στις ιδιωτικές τους υποθέσεις. Όλοι οι μεγάλοι κλασσικοί συγγραφείς είχαν βαθύτατη επίγνωση αυτού του ουσιώδους και ξεχασμένου σήμερα δεσμού μεταξύ εκπαίδευσης (με τη βαθιά, όχι απλώς σχολική έννοια του όρου) και του πολιτικού θεσμού, ώς κύριου μέσου πολιτικής διαπαιδαγώγησης..."
"...είναι απόλυτα σαφές ότι η εκλογή μή ανακλητών αντιπροσώπων για μεγάλο χρονικό διάστημα αποτελεί μεταβίβαση της πολιτικής εξουσίας πρός όφελος μιάς επιμέρους κατηγορίας πολιτών. Δε χρειάζονται ιδιαίτερα λεπτομερείς αναλύσεις για να δεί κανείς ότι αυτή η κατηγορία τείνει εκ των πραγμάτων να διατηρήσει την εξουσία που της έχει ανατεθεί και ότι ώς εκ τούτου, άπαξ και εκλεγούν μή ανακλητοί αντιπρόσωποι, κάθε μετέπειτα εκλογή δεν θα αποτελεί πλέον εκλογή, αλλά θα επηρεάζεται πάντα από το αποτέλεσμα της δράσης αυτών που έχουν ήδη ασκήσει την εξουσία για ένα διάστημα δύο, τριών ή πέντε ετών. Στο εξής, αυτοί ακριβώς θα καθορίζουν το πλαίσιο μέσα στο οποίο θα συζητηθούν τα ζητήματα, πράγμα που τους δίνει τη δυνατότητα να διαμορφώνουν σε πολύ μεγάλο βαθμό της απαντήσεις..."
Η Ελληνική Ιδιαιτερότητα Β'
Κορνήλιος Καστοριάδης

3 σχόλια:

lazaridis_com είπε...

Ναι, δεν χρειάζεται ιδιαίτερη ανάλυση.

Πως όμως μπορεί αυτό το "μη ορθό" σύστημα να μετατραπεί;

Εκεί χρειάζεται μεγάλη ανάλυση - και αυτή είναι η "δουλειά" του στοχαστή, του διανοητή.

Πιθανός η αρχικές ερωτήσεις:

Ποιοι είναι αυτοί που έχουν αγνό ενδιαφέρον να επιτευχθεί μία Μετατροπή;

Και πόσοι είναι;

Isaak είπε...

Πώς εννοείς το "αγνό" ενδιαφέρον?
Υπάρχει απλά η συμμετοχή και η διεκδίκηση με νόμιμους τρόπους.
Συμμετοχή σε ότι μπορεί ο καθένας.
1. Τοπικές κοινωνίες (γειτονιές) Διαβούλευση/Διεκδίκηση των 'γειτόνων' από το Δήμο.
2. Επαγγελματικές οργανώσεις
Συμμετοχή σε ότι γίνεται για μας χωρίς εμάς. Δεν φεύγουν οι εργατοπατέρες μόνοι τους. Ούτε τα κόμματα που τους χειραγωγούν.
Η άμεση δημοκρατία προϋποθέτει και μια στοιχειώδη ομογένεια.
Ποιός είναι ο Έλληνας Πολίτης? Αυτό που δε μπορεί να ανεχτούμε είναι μια κοινωνία που θα οριοθετείται με οικονομικούς όρους.
Δεν είμαι ίδιος με τον Πακιστανό φουκαριάρη που ήρθε εδώ για ένα μεροκάματο. Θα τον φιλοξενήσω, θα τον ασφαλίσω, θα τον σεβαστώ ως μετανάστη, αλλά Έλληνα δεν θα τον χρίσω. Το αφήνω αυτό στους Δυτικοευρωπαίους και τους Αμερικανούς εκσυγχρονιστές που οι μεγαλοφυείς δημοκρατικές τους αντιλήψεις οδηγούν κάθε τόσο και σε μία χοντρή οικονομική κρίση.
Εγώ θέλω τον Έλληνα πλούσιο, τον Έλληνα μεσαίο και τον Έλληνα φτωχό να νιώθουν πρώτα Έλληνες και μετά ταξικά διαφορετικοί. Όπως γίνεται στις τοπικές κοινωνίες της επαρχίας και στα χωριά. Όταν ξεχωρίσουν αυτοί που νιώθουν έτσι τότε θα δούμε πόσοι είμαστε.
Μέχρι τότε θα παίζουμε τις μαριονέτες στο σύστημα τριών αξόνων της διεθνούς οικονομικής ελίτ:
Κομμουνιστικό-Καπιταλιστικό-Σοσιαλιστικό option που μας ομαδοποιεί με τρόπο ασύμβατο με τις ανάγκες της κοινωνίας μας.

lazaridis_com είπε...

Αγνό ενδιαφέρον, δηλαδή, αγνά κίνητρα, όπως δηλώνονται, για το καλό του σύνολου.

Αυτά που γράφεις ηχούν λογικά - μα ουσιαστικά χάνονται μέσα στα σχόλια εντός ιστολόγιου.

Εγω πιστεύω, πως κάθε σκεπτόμενος οφείλει να καταγράψει όλα αυτά ως ένα σύνολο αναλύσεων.

Ναι, να τα συζητάει σε ιστολόγια, σε φόρα κλπ., αλλά να καταγράφει της ουσίες του σε ένα ξεχωριστό μέσο (π.χ. ιστοσελίδα), ώστε να είναι εύκολο για άλλα άτομα, να "μπούν" ολικά στο πνεύμα του ατόμου.

Εγω για παράδειγμα θα κοιτούσα αυτήν την ιστοσελίδα σου, για να πάρω μία σύντομη εικόνα για εσένα, ώστε να δω που ταυτίζονται η απόψεις/αξιολογήσεις μας, ώστε να κινούμαστε σε εκείνα τα σημεία μαζί, να μοιραστούμε για παράδειγμα τον μελλοντικό "κόπο ανάλυσης" η και "κόπο δράσης".